fredag 11 juni 2010

Omelett

Jag håller på att göra lunch. Omelett med svamp. Svampomelett. Och vareviga gång jag gör omelett så är det två minnen som dyker upp i mitt huvud. Dels är det en gång för längesedan (väldigt längesedan, jag bodde på Skräddaretorpet och det gjorde Håkan med) när min kära storebror gjorde omelett till mig till frukost. Den var god, minns jag. Eller jag tyckte det då i alla fall. Sedan om det var för att han gjort den eller för att den faktiskt var god, det minns jag inte.

Det andra minnet är faktiskt inte ens mitt minne, utan en historia som min gamla lärare på funkabo berättade för mig. Jenny, svenskläraren i nian, berättade att när hon jobbat inom äldrevården skulle hon göra omelett till en av sina brukare. Hon hade aldrig gjort det innan, så det blev mer som pannaka. Hon skämdes en del då, men brukaren hade bara skrattat.

Det är det jag tänker på när jag gör omeletter. Om någon ville veta. Annars är jag klar med städningen av köket, har även dammsugit ute i hallen. Sov/vardagsrummet är kvar, men det tar jag när jag käkat. Måste bli klar till VM-invigningen. Den tänker jag inte missa.

PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar