onsdag 17 februari 2010

Rökförbud

Ja, jag läst i Barometern idag, att de har tagit hårdare tag mot rökare på Östra Funkaboskolan, min gamla högstadieskola. Och det var på tiden, men bättre sent än aldrig, så är det ju.

Jag minns när jag gick på funkabo. Då var det häftigt att röka. Eller ja, häftigt och häftigt var det kanske inte.. Eller jo, det var det faktiskt. Om inte annat så var det ju grupptryck till tusen. De coola som rökte stod i rutan bakom sophuset. De var häftiga. När de inte fick stå där sprang de ut i skogen på andra sidan gatan. Där kunde lärarna inte göra något. Det var inte skolans område. Fast det var inte bara cigaretter det röktes där, jag har för mig att det sniffades lim och butangas med. Bah. Vi andra, som inte var sådär stencoola, men ändå lite häftigare än icke-rökarna, vi satte oss på en lekplats en bit bort. Eller under tunneln vid netto. Eller på en parkeringsplats i kvarteret bredvid. Vi stod varken i skogen eller i rökrutan. För vi var inte som dem.

Men det är nog på tiden att man tar hårdare tag mot rökningen, på alla skolor. Och jag gillar att Östra Funkabo har tagit tag i det och blivit de första i Sverige med så hårda bud. Efter några tillsägningar kopplas socialen in. Det tycker jag är hårt, men rätt. För det är faktiskt inte lagligt att röka när man är under 18. Eller i alla fall inte att köpa cigg. Och när man är 14-15, då tycker man att världen är stor och ligger för ens fötter. Det gör den inte. Man vet ingenting. Det vet jag att man inte gör, det var inte många år sedan jag var där. 6-7 år sedan bara. Det är inte länge. Och jag har minnet kvar.

Jag är faktiskt stolt över min gamla skola som fått så otroligt mycket skit under alla år. Det var kanske inte den bästa skolan, men antagligen inte den sämsta heller. Och den hade ju ett antal sjukt bra lärare.

Äh, nu ska jag sluta minnas och istället dra mig till min nya skola, Linnéuniversitetet. För jag har examination i skridskoåkning om typ två timmar. Och innan det ska jag och Marty träna på gymet. Najs.

PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar