onsdag 18 augusti 2010

Jisses

Ja, jisses.
Det är mycket liv nu om det stundande valet. Och som lärarstudent blir det ju skolfrågorna jag är mest intresserad av, ganska naturligt. Något jag har funderat på några dagar, som faktiskt fick mig att småle lite när jag hörde det, är folkpartiets Jan Björklunds förslag om att föräldrar ska sitta med i klassrummet när deras barn är stökiga.
Jag förstår principen, barnen lär vara lugnare när deras föräldrar är där. Så är det säkerligen. Men hur ska det gå till i praktiken? Ska föräldrarna vara med varje dag då, för jag gissar att de dagarna de inte är där är barnen lika stökiga som vanligt. Och ska de föräldrar som inte vill/kan tvingas dit på grund av lagar och regler? Det funkar ju inte.
Plus att, många av de elever som är stökiga i skolan, är det för att de har problem hemma. De har en svår hemsituation av någon anledning och får ur sin aggression/irritation etc. i skolan. Är det inte viktigare att gå djupare med problemet genom att ha en bra kontakt skola-elev-elevhälsa-hem emellan? Då kanske man kan lösa det.
Jag tror inte på att ha föräldrarna i skolan är någon långsiktig lösning på problemet med stökiga elever, det tror jag verkligen inte. Jag tror faktiskt inte att det är någon kortsiktig lösning heller. Dock tror jag det är bra om föräldrar överlag är med mer i skolan, så de får se hur de funkar och vad barnen lär sig etc. Vi måste effektivisera kommunikationen, som min kära skåning skulle ha sagt!

Så, Jan Björklund. Försök hitta på något bättre! Och när du ändå funderar, ta bort tanken om elitklasser i skolan, barn ska inte pressas på det sättet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar